نیاز سنجی طرح بوم

نیاز سنجی طرح بوم

در رابطه با نیاز سنجی طرح بوم چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در نیاز سنجی طرح بوم به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت اقدام پژوهی قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله نیاز سنجی طرح بوم به روش نوین امکان پذیر نیست.

نیاز سنجی طرح بوم بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که نیاز سنجی طرح بوم براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری نیاز سنجی طرح بوم مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

هیچ سناریویی برای تدریس مطلق نیست

باید خاطرنشان شود که هیچ نیاز سنجی طرح بومی را نمی توان به عنوان بهترین نیاز سنجی طرح بوم در تمام موارد برگزید. لذا آشنایی معلمان با نیاز سنجی طرح بوم  گوناگون ضروری به نظر می رسد تا آنان بتوانند با توجه به مقاصد آموزشی تعیین شده ، الگوی مناسبی را به کار بندند. و در واقع هیچ نیاز سنجی طرح بومی مطلق نیست

کدام بهتر است : آموختن نحوه یاد گیری یا آموزش درسی سنتی؟

حال باید پرسید چرا معتقدان به کاربرد نیاز سنجی طرح بوم آموختن نحوه یادگیری را مؤثرتر از آموزش مطالب درسی می دانند ؟

بروس جویس و مارشا ویل مولفان کتاب نیاز سنجی طرح بوم باتوجه به تجارب علمی معلمان ، در حدود ۲۰ نیاز سنجی طرح بوم را به مربیان و معلمان معرفی کرده اند که در این کتاب صرفأ به معرفی الگوهای : ۱٫ پیش سازمان دهنده ۲٫ فردمداری و ۳٫ مشکل گشایی اقدام می گردد تا معلمان سخت کوش و پر تلاش با در نظر داشتن هدفهای آموزش و پرورش ، توانایی و زمینه فکری و اطلاعات پایه ای دانش آموزان و شرایط و امکانات محیط آموزشی ، الگوی مورد نیاز تدریس خود را انتخاب کرده و در چارچوب آن الگو ، فعالیتهای آموزشی را پیش بینی و سپس اجرا نمایند .

اطلاعات بیشتر در مورد نیاز سنجی طرح بوم

در مورد نیاز سنجی طرح بوم باید بدانید که این موضوع در نظام آموزشی کشور اهمیت بالایی دارد. این موضوع که گفته شد در نظام آموزشی کشور به این معنی نیست که در دیگر کشور ها از اهمیت پایینی برخوردار است. در اصل این طرح نیاز سنجی طرح بوم از کشور های خارجی توسعه یافته به ایران راه یافته است.

نیاز سنجی طرح بوم از جمله فعالیت هایی بود که اغلب در کشور های اروپایی به اجرا در می آمد. این فعالیت به شدت برای نظام آموزشی کشور ها مزید فایده بود و پس از آن نیز کشور هایی که به دنبال توسعه و افزایش سطح آموزشی خود بودند، به دنبال آن بر آمدند تا بتوانند از پتانسیل بالای این سناریو استفاده کنند.

در کشور های مختلفی چون کره جنوبی، نیاز سنجی طرح بوم با روش اروپایی به اجرا درآمد. یعنی اینکه آنها در ابتدا نیروی هایی را برای یادگیری و آموزش نیاز سنجی طرح بوم به کشور های اروپایی اعزام کردند و این نیرو ها نیز پس از بازگشت توانستند آموزه های اروپایی خود را در کشور و نظام تحصیلی خود به اجرا بگذارند.

اجرا در ایران

نیاز سنجی طرح بوم در ایران به چه صورت اجرا شد؟ همین موضوع در کشور های دیگری چون ایران نیز البته با کمی تفاوت به اجرا درآمد. در کشور های اسلامی و مخصوصا ایران، نیاز سنجی طرح بوم کمی متفاوت تر ا اروپا به اجرا در آمد. البته تماما سعی شد تا در کیفیت آن تغییری ایجاد نشود و اصل طرح به جا بماند تا بتواند سود و فواید خود را به جای بگذارد.

طرح نیاز سنجی طرح بوم در ایران توانسته تا به اندازه نسبتا مناسبی به اهداف خود برسد و دانش آموزان ایران را به سمتی که میخواهد هدایت کند. اما در مورد اهداف این سناریو چه میدانید؟ دقیقا چه هدفی از راه اندازی آن وجود دارد؟ در ادامه در مورد اهداف نیاز سنجی طرح بوم توضیحاتی را ارائه میکنیم.

اهداف نیاز سنجی طرح بوم در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف نیاز سنجی طرح بوم این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای نیاز سنجی طرح بوم قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما نیاز سنجی طرح بوم به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو نیاز سنجی طرح بوم، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

افزایش اعتماد به نفس در نیاز سنجی طرح بوم

نیاز سنجی طرح بوم در اعتماد به نفس دانش آموزان تأثیر مثبت دارد. این موضوع را به خوبی میدانیم که دانش آموزان ایرانی در بحث اعتماد به نفس و البته عزت نفس به شدت مشکل دارند و نمیتوانند به خوبی خود را در جوامع نمایان کنند. الگو های قدیمی و سنتی رفتار با کودکان در منزل و با دانش آموزان در مدرسه باعث شده تا آنها همواره از اعتماد به نفس پایینی برخوردار باشند.

نیاز سنجی طرح بوم باعث میشود تا دانش آموزان در مدرسه با افزایش اعتماد به نفس روبرو شده و بتوانند از آن در جهت افزایش عملکرد؛

  • درسی
  • تحصیلی
  • رفتاری
  • و عملی

خود استفاده کنند. به این صورت میتوان گفت که این فعالیت (معماری نوین تدریس) تا حد زیادی به دانش آموزان کمک میکند و اینکه اجرای آن بر عهده معلم است تأثیر مستقیمی بر روی فعالیت های دانش آموزان دارد. افزایش اعتماد به نفس یک دانش آموز باعث میشود تا وی بتواند رشد اجتماعی خود را تقویت کند و به خوبی آن را در فعالیت ها به نمایش بگذارد.

تا زمانی که هر فرد نتواند اعتماد به نفس خود را افزایش دهد مطمئنا نمیتوان از او انتظار داشت تا فعالیت های بزرگ و واقعی را به انجام برساند.

انقلاب های تحصیلی در سطح جهان

اگر کمی در مورد روش های آموزشی در سطح جهان مطالعه داشته باشید، میدانید که از ۴۰ سال گذشته تا کنون، در کشور های توسعه یافته، آموزش دچار ۵ انقلاب شده است و بار ها روند آموزشی دانش آموزان از مقاطع ابتدایی تا متوسط و دانشگاه دستخوش تغییرات قرار گفته است. اما سهم ایران از این انقلاب ها چه بوده است؟

شاید جالب باشد بدانید که ایران در هیچ کدام از این انقلاب های تحصیلی نقشی نداشته است و حتی به هیچ عنوان نتوانسته است آنها را در کشور خود به اجرا بگذارد این یعنی اینکه در ایران ما هنوز در انقلاب تحصیلی اول به سر میبریم و بسیار از آموزه ها و روش های تحصیلی معروف و مورد استفاده در دنیای عقبیم. حال نیاز سنجی طرح بوم میتواند کمکی به این موضوع کند؟

نیاز سنجی طرح بوم و انقلاب های تحصیلی

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در نیاز سنجی طرح بوم به آن اهمیت داده میشود، بحث دور شدن از حفظیات در نظام آموزشی است. تمرکز بر حفظیات از بزرگترین مشکلات نظام آموزشی ایران است که باعث ایجاد ایرادات فراوانی میشود. اگر کمی به زمان مدرسه و آموزش های خود فکر کنید به خوبی متوجه این ایرادات میشوید.

کدام از یک موضوعات ریاضی در متوسطه اول و متوسطه دوم خود را به یاد دارید؟ اصلا کدام یک توانست برای فعالیت هایی که به دور از محیط درس انجام میدهید مزید فایده باشد و نیاز های شما را برطرف کند؟ به معنای واقعی میتوان گفت که اغلب آنها به درد ما نخوردند و به دلیل حفظی بودن پس از مدت کوتاهی از یاد ما نیز رفتند.

نیاز سنجی طرح بوم با تمرکز بر روی این موضوع و مشکل به خوبی در جهت حل آن، با طرح درس قدم برمیدارد و میتواند مشکلات ناشی از آن را حل کند. محوریت نیاز سنجی طرح بوم به جای معلم، دانش آموز است که این یکی از موضوعات اجرا شده در انقلاب های تحصیلی است.

نیاز سنجی طرح بوم و نقش آن در پیشرفت دانش آموزان

یکی از راه های افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در هر نظامی، بحث افزایش توجه آنان است. موضوعی که نیاز سنجی طرح بوم به خوبی به آن توجه میکند. هرچه بر موضوع توجه دانش آموزان تمرکز بیشتری صورت گیرد و بتوان به آن جهت دهی مناسب را تحمیل کرد، میتوان انتظار بیشتری را از آن داشت.

استفاده از نیاز سنجی طرح بوم توسط معلمان باعث افزایش این توجه و تمرکز دانش آموزان میشود که این امر در افزایش بازدهی تحصیلی آنان تأثیر مثبت دارد. اگر معلمان بتوانند به خوبی از نیاز سنجی طرح بوم استفاده کنند و آن را در آموزش های خود به اجرا درآورند مطمئنا بازخورد دریافتی بسیار خوبی را خواهند داشت که باعث میشود این فعالیت را به دیگر معلمان نیز توصیه کنند.

نحوه نوشتن نیاز سنجی طرح بوم

چطور یک نیاز سنجی طرح بوم را بنویسیم؟ برای نوشتن یک نیاز سنجی طرح بوم باید در ابتدا مشخصات و ویژگی های آن را ثبت کنید. به این صورت که تمامی مشخصات از جمله:

  • نام درس مورد نظر
  • پایه تحصیلی آموزشی
  • زمان
  • نام مدرسه
  • تعداد شاگردان
  • و…

ثبت میشود. پس از آن برای ادامه نوشتن یک نیاز سنجی طرح بوم، باید اهداف آن را به خوبی بیان کنید و بگویید که هدف شما از نوشتن این سناریو چیست و در آخر قرار است که به چه چیزی برسید؟ پس از آن نیز به اهداف رفتاری در نیاز سنجی طرح بوم اشاره ای داشته باشید.

چگونه و بر اساس چه الگویی قرار است تدریس کنید؟ روش های تدریس در نیاز سنجی طرح بوم شما چیست؟ تمامی این ها را به خوبی بنویسید و ثبت کنید. فضای کلاس خود را شرح داده و به خوبی توضیح دهید. وسایل مورد استفاده شما در نیاز سنجی طرح بوم چیست و همینطور بگویید که در انجام این فعالیت از دانش آموزان خود چه انتظاری دارید؟

تمامی مشخصات برای اجرا و نوشتن نیاز سنجی طرح بوم را بیان کنید و در انتها نیز به نتیجه گیری کل فعالیت بپردازید. به این صورت نیاز سنجی طرح بوم شما نوشته شد و توانستید یک فایل کامل را ثبت کنید.

نیاز سنجی طرح بوم چیست

نیاز سنجی طرح بوم درواقع یکی از رویکردهای بسیار مهمی است که در این سالها توجه بسیاری از معلمان و دانشجویان را برانگیخته است. دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و معلمان در رابطه اجحاف دارند.آنهابا این مقوله کارورزی سه خود را ثبت می کنند.در چرخة بهبود وضعیت کارآموزی که بر چشم انداز، مشاهده و اصلاح طراحی آموزشی متمرکز است درگیر می نمایند. در نظام آموزش و پرورش معلمان و دانشجو معلمان به تدریس می پردازند.

یکی از روش های موفق که در پیشرفت تحصیلی تاثیر زیادی دارد یادگیری به شیوه همیاری یا کار گروهی است. معلم باید فعالیت های یادگیری از طریق همیاری را به گونه ای سازمان دهد که دانش آموزان احساس حقیقی وابسته بودن به یکدیگر را داشته باشند و بدانند که هیچ یک از اعضای گروه نمی توانند موفق باشند مگر اینکه تمام اعضا موفق شوند( رشد آموزش راهنمایی تحصیلی شماره ۲ آذر ۱۳۸۹ دوره شانزدهم ص۸). در سال‌هاي اخير، نظام آموزش و پرورش كشور ما با مشكلات متعددي روبه‌رو بوده است. حل اين مشكلات و برطرف كردن كاستي‌هاي آن يكي از دغدغه‌ها و نگراني‌هاي جدي دست‌اندركاران آموزش و پرورش است.

تعریف نیاز سنجی طرح بوم

در رابطه با تعریف نیاز سنجی طرح بوم نظر این است که نیاز سنجی طرح بوم یکی از موثرترین فرایندهای اثربخشی فعالیت دانشجویان است. و برای یاری رساندن به خود و دانش آموزان برای کارورزی و غلبه بر ترس از تغییرمی باشد. همچنین ترویج خلاقیت و تفکر انتقادی را به ارمغان دارد. وآزمایش درآوردن طراحی آموزشی و الگوهای برتر تدریس است. ازاین رو، می توان گفت که نیاز سنجی طرح بوم در افزایش سطح دانش معلمان و یادگیری دانش آموزان نقشی بی بدیل دارد.

فرصتهای یادگیری و نگرش به کاربرد کارورزی سه و استفاده از الگوهای برتر تدریس در معلمان کنش پژوه بیشتر از معلمان عادی است.

نمونه نیاز سنجی طرح بوم فردی

آیا در پی آنید که نیاز سنجی طرح بوم یعنی چه ؟.باید گفت که نیاز سنجی طرح بوم، به اجرا درآوردن آموخته های طراحی آموزشی در کارورزی سه و اجرای آن در مدرسه و کلاس درس است. این مدل پژوهش دانشجو معلمان تلاش می کند که آنان را در فرایند طرح سؤال بیاورد.همچنین برنامه ریزی، عمل، مشاهدة فعال، بازخورد و بازاندیشی و یادگیری گرد هم آورد . به تبادل نظر، تجربه، و یادگیری از یکدیگر ترغیب سازد. این گونه موارد در کل کارورزی سه نامیده می شود.

رشد روزافزون جمعيت دانش‌آموزي و افزايش تقاضا براي آموزش، مستلزم فراهم آوردن محيط آموزشي مناسب همراه مشاركت تمام اعضاي مدرسه در امور جاري آن است. اداره امور مدرسه بايد مبتني بر تصميم‌گيري مشترك، استقلال نسبي، انعطاف‌پذيري، روش‌هاي غيرمتمركز و مشاركت‌جويانه باشد تا فضاي مدرسه را پويا، پرنشاط و فعال نمايد و توانمندي‌ها و خلاقيت‌هاي مديران و معلمان و دانش‌آموزان را شكوفا و متجلي سازد، از طرف ديگر سياست‌هاي راهبردي آموزش و پرورش بر تمركززدايي، مدرسه‌محوري و توسعه مشاركت همه‌جانبه متمركز است كه با تفويض اختيارات و مشاركت دانش‌آموزان در امور مدرسه، زمينه تحقق اهداف تعليم و تربيت همگاني فراهم مي‌شود.

نیاز سنجی طرح بوم به عنوان یک روش جدید

نیاز سنجی طرح بوم یکی از روش های جدید برای توسعة فکری دانشجویان است. و به بهبود فرایند تدریس در کلاس های درس می پردازد. این برنامه در کشور ما، برای اولین بار در آموزش و پرورش اجرا شد . موارد و فاکتورهای موثر از اجرای برنامة نیاز سنجی طرح بوم شامل ایجاد فرصت های یادگیری، آگاهی از نظریه‏های آموزشی است. همچنین استفاده از وسایل آموزشی و کمک درسی، افزایش دانش و مهارت‏های معلمی، ترغیب دانش‏آموزان به کار گروهی در کلاس بوده است.

بهترین نمونه های نیاز سنجی طرح بوم

حال اجرای یک نمونه نیاز سنجی طرح بوم می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای نیاز سنجی طرح بوم می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

نمونه نیاز سنجی طرح بوم دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه نیاز سنجی طرح بوم دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

مراحل نیاز سنجی طرح بوم

الگوی نوین تدریس همان حکم سناریو را برای کارگردان دارد و به اعتراف همه کارگردانان هر قدر ،سناریو ،قوی تر و پخته تر باشد،مستندات جذاب تر و مؤثرتری می توان ساخت،بنابراین لازمه یک اجرا و تدریس موفق داشتن الگوی نوین تدریس قوی می باشد.

اما در حال حاضرمتأسفانه این مهم مورد غفلت معلمان قرار گرفته و اکثر معلمان بدون الگوی نوین تدریس وارد صحنه ی اجرا و تدریس می شوند و راحت ترین راه آزمون این ادعا و فرضیه آن است که یک پژوهشگر در یک روز خاص به چند مدرسه مراجعه کند و درصد معلمانی که با الگوی نوین تدریس وارد مدرسه می شوند را در یک تحقیق میدانی مورد مطالعه قرار دهد.

بهترین نمونه های الگوهای نوین تدریس را می توان در قالب نیاز سنجی طرح بوم و کاروزی سه جستجو نمود که به بهترین شکل ممکن برای شما عزیزان نمونه های کاملی را در سایت نهاده ایم.

چطور می توانیم نیاز سنجی طرح بوم های خارق العاده بنویسیم ؟

پل زدن بر شكاف بين اهداف و اعمال، درگيري فرآيند مشاركت است. اين درگيري نه فقط تنگنايي مديريتي، كه تنگنايي انساني است و مشاركت پاسخي منطقي به شرايط و درگيري‌هاي امروزي است. مفهوم مشاركت به معني دست در دست هم گذاشتن براي انجام دادن كاري است و ابعاد آن مي‌تواند اجتماعي، فكري، اقتصادي و حتي سياسي باشد( عصاره، ۱۳۷۶). مشاركت عبارت است از ايجاد نوعي همبستگي، تعلق و تلاش جمعي ميان افراد جامعه به منظور نيل به نظام عادلانه اجتماعي( سپهري، ۱۳۷۳). مشاركت درگيري ذهني و عاطفي اشخاص در موقعيت‌هاي گروهي است كه آنان را بر مي‌انگيزد براي دستيابي به اهداف گروهي، همديگر را ياري دهند و در مسئوليت كار شريك شوند.

بر اساس تعريف فوق درگير شدن، ياري دادن و مسئوليت‌پذيري سه ويژگي مهم مشاركت مي‌باشد( صالحي ريحاني، ۱۳۸۰).تجربه نشان داده است که فعالیت های پرورشی بیشتر جنبه گروهی داشته و نیاز به مشارکت همه دانش آموزان دارد به عنوان مثال تهیه نشریه دیواری، برگزاری مراسم آغازین و اجرای سرود و نمایش و بسیاری دیگر از فعالیت های تربیتی دیگر همه نیاز به همکاری و مشارکت دانش آموزان با یکدیگر دارد تا با همکاری یکدیگر فعالیت های تربیتی به نحو احسن انجام پذیرد؛ مدرسه ای موفق است که اولیاء مدرسه و دانش آموزان با یکدیگر مشارکت و همکاری  داشته باشند.       

 ضرورت کار جمعی را می توان از جوانب گوناگون مورد مطالعه و بررسی قرار داد؛ زیرا انجام برخی کارها به صورت فردی امکان پذیر نیست، و لازم است تا به صورت گروهی صورت بگیرد، مثل بلند کردن یک وزنه سنگین که به نیروی افراد زیادی نیاز دارد.گاهی نیز هر چند امکان انجام کار به صورت فردی وجود دارد، اما مستلزم تحمل هزینه فراوان و فشار زیاد است، که از لحاظ کیفیت اجرا نیز قابل مقایسه با صورت جمعیِ آن نیست.

گزارش نیاز سنجی طرح بوم

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

همگان در آموزش و پرورش تأكيد دارند كه بايد دانش‌آموزان افرادي موفق و شهرونداني مؤثر در جامعه شوند، درحالي‌كه فعاليت‌ها بايد طوري طراحي شوند كه دانش‌آموزان بتوانند خويشتن را در جهت كسب موفقيت ياري نمايند( كافمن و زان، ترجمه سليمي و اسحاقيان، ۱۳۷۷). هم چنین ما در عصر جهش های تکنولوژیک، در یک شرایط رقابتی سنگین در همه عرصه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی قرار داریم. در شرایطی که رقبا با استفاده از بهره فعالیت های جمعی، پروژه های بزرگی را اجرا می کنند و بدین وسیله سلطه خود را بر جهان می افزایند، بی تفاوتی نسبت به فواید کار جمعی می تواند موقعیت ما را در جهان تضعیف کند.

دانلود فایل های نیاز سنجی طرح بوم

با افزودن یک معیار و شاخص کاربردی به جای معیار ها و شاخص های آرمانی و غیرقابل سنجش می توان به هدف رسید.در فرم ارزشیابی معلمان می توان به آرزوی تشکیل بانک تصویری رسید. و از تجربه های تدریس و کلاس داری معلمان دست یافت. اما متأسفانه بی توجهی به این پیشنهاد کاملاً کاربردی موجب ضعف شده است .همچنان دست یابی به تجربه های تدریس و کلاس داری معلمان موفق در حد یک آرزوی دست نیافتنی باشد .خود معلمان نتوانند از تجربه های یکدیگر در چگونگی انتقال مفاهیم و کلاس داری استفاده کنند.آن چه خود دارند را از بیگانه تمنا کنند . در جستجوی مستندات های آموزشی کشورهای اروپایی و آمریکایی و … باشند.

بديهي است كه جهان آينده به انسان‌هايي نياز دارد كه خلاق و توانمند باشند، ويژگي‌هاي عصر اطلاعات را به خوبي درك كنند و نيز بتوانند فعالانه به دانش‌هاي مورد نياز بپردازند و فعالیت های گروهی يكي از مهمترين عواملي است كه مي‌تواند اوقات فراغت دانش‌آموزان را پر كنند و بر رشد فرهنگي يك نظام مؤثر واقع شود و بدون آن حيات معنوی يك جامعه به خطر مي‌افتد. پس مي‌توان دانش‌آموزان را به كلاس‌هاي فوق‌برنامه دعوت كرد و اين كار باعث رشد و شكوفايي و خلاقيت آن شد.

از جمله كاركردهاي مهم فعاليت‌هاي گروهی می توان به موارد ذیل اشاره کرد: ۱- خلاقيت: فرد حداكثر بهره را گرفته، با آزاد انديشي  تفكر واگرا مسائل را بررسي مي‌كند و به راه‌حل‌هاي نو دست مي‌يابد. ۲- توسعه مهارت‌هاي شناختي: فرد بدون اين كه تكليف خاصي را بر عهده داشته باشد با علاقه و انگيزه شخصي مسلماً تلاش وي مطلوب و خوشايند خواهد بود. ۳- تقويت مهارت حسي و حركتي: تأثير مهارت‌هاي حسي و حركتي و فعاليت ورزشي بر فعاليت‌هاي ذهني و عاطفي به گونه‌اي است كه بسياري از روانشناسان تعليم و تربيت عقيده دارند كه اين قبيل فعاليت‌ها مي‌بايست در درجه اول جزء برنامه‌هاي آموزشي قرار داده شود، چون آشنايي افراد با فعاليت‌هاي حسي و حركتي نه تنها موجب تقويت فعاليت‌هاي ذهني، بلكه موجب نشاط رواني و سرزندگي، تقويت اعتماد به نفس و بالطبع بهداشت رواني خواهد شد. ۴- اصلاح رفتار و تعالي شخصيت: براي اصلاح بسياري از اختلالات رفتاري نظير پرخاشگري، افسردگي، كم‌رويي، اضطراب شناخته شده است. ۵ – بهداشت روان ۶- رفتارهاي اجتماعي: مناسب‌ترين و مطلوب‌ترين موقعيت براي انديشه و تفكر خلاق رفتارهاي مطلوب فردي و اجتماعي است.

نمونه نیاز سنجی طرح بوم فردی

معلمان و دانشجو معلمان عزیز و گرامی برای دریافت کاملترین نمونه فایل های نیاز سنجی طرح بوم می توانند از نمونه های کامل نیاز سنجی طرح بوم های ما در سایت دیدن فرمایند.

در فرایند نیاز سنجی طرح بوم به چه چیزی دقت کنیم ؟

  • فعالیت گروهی، تفکّر نقادانه را میان دانش آموزان گسترش می دهد.
  • فعالیت گروهی، فضای کلاس را دوستانه ترمی سازد.
  • فعالیت گروهی، شکاف تحصیلی را کاهش می دهد.
  • فعالیت گروهی، درکلاس های نا همگن از نظر تحصیلی تاثیر مثبتی دارد.
  • در فعالیت گروهی، دانش آموزان تجربه های خودرا در اختیار یکدیگر می گذارند.
  • در فعالیت گروهی، دانش آموزان فرصت می یابند تا عقاید یک دیگر را نقد کنند. بنابراین به تحلیل ،ترکیب، ارزش یابی وعلت یابی می پردازند.
  • در فعالیت گروهی، دانش آموزان در موقعیّت هایی برای اندیشه ورزی قرار می گیرند.
  • در فعالیت گروهی، دانش آموزان با استعداد های متفاوت به یادگیری یک دیگر کمک می کنند.
  • در فعالیت گروهی، دانش آموزان از هوش وتوانایی خود استفاده می کنند.
  • با فعالیت گروهی، محتوای موادّ درسی مختلف با هم ترکیب می شوند.
  • با فعالیت گروهی، روش های مختلف یادگیری درکنار هم قرار می گیرند ودانش آموزان به درک عمیق تری می رسند.
  • دانش آموزان از طریق فعّالیت های گروهی راه های متفاوتی را برای یادگیری تجربه می کنند.
  • فعالیت گروهی، به تلاش وزمان نیاز دارد.
  • فعّالیت های گروهی شیرینی یادگیری با هم را به دانش آموزان نشان می دهد.

برای فعّالیّت های گروهی، باید موضوع هایی رابرگزید که برای کار در گروه مناسب باشند. کارهایی که پیچیدگی دارند ،کارایی فکررا افزایش می دهند  به نظم نیاز دارند وبرای ارزش یابی معیارهای روشنی دارند برای فعالیت های گروهی مناسب اند.

اهمیت فعالیت های فوق برنامه در نیاز سنجی طرح بوم

با توجه به اینکه فعاليت‌هاي فوق‌برنامه گروهی ارزش‌هاي تربيتي مهمي دارند، اما اين ارزش‌ها خود به خود تنها با شركت دانش‌آموزان در آنها حل نمي‌شوند بلكه احتياج به اين كه:

  • معلمان و مسئولان اجرايي فعاليت‌هاي فوق‌برنامه فكر و طرح روشني درباره آنها داشته باشند.
  • فعاليت فوق‌برنامه در ارتباط با نظام آموزش و پرورش به صورت يك كل منظور شوند و هرگز آنها را مجزا از نظام تلقي نكنند.
  • در برنامه‌ريزي فعاليت‌هاي تربيتي فوق‌برنامه همه اصول يادگيري و آموزش را در نظر بگيرند.
  • معلم به اين نكته توجه نمايد كه در اين گونه فعاليت‌ها نيز بايد به تدريج نقش خود را از آموزش و مديريت اوضاع يادگيري تبديل كند و راهنماي عمومي دانش‌آموزان گردد.
  • بيش از انتخاب نوع فعاليت فوق‌برنامه بايد هدف را تعيين كنند. اين اهداف بايد حتماً رفتاري باشند نه كلي.
  • هر مدرسه بايد فعاليت فوق‌برنامه را همانند فعاليت‌هاي رسمي مدرسه به صورت جدي ارزشيابي كند و پيوسته وضع و موقعيت خود را بسنجد.
  • معلم بايد رفتاري كه مي‌خواهد به كمك فعاليت‌هاي تربيتي فوق‌برنامه تغيير يابد دقيقاً تعريف نمايد.
  • فعاليت‌هاي فوق‌برنامه بايد مداوم باشند و ذوقي نه سليقه‌اي.
  • فعاليت فوق‌برنامه هر چند ممكن است هر كدام هدف خاصي را دنبال كند بايد در ارتباط با يكديگر سيستمي را تشكيل بدهند كه پاسخگوي  نيازهاي فرد و جامعه باشد.

نیاز سنجی طرح بوم چه چیزی است ؟

نیاز سنجی طرح بوم تیتر فایلی میباشد که در وبسایت ما وجود دارااست و در سال های اخیر درباره با چگونگی تهیه معلمان و علم آموزان از طرف فراگیری و رویش ابلاغ شوید. نیاز سنجی طرح بوم موضوعی میباشد که درباره با آن پژوهش های متعددی نگارش می‌شود. همینطور درباره با قضیه معلم پژوهنده و نظارت رابطه ها و تاثیرات آن‌ها بر روی هم نیز مکان بسی تفکر میباشد. پژوهش گران در فن فراگیری مدیریت همواره ارزیابی های علمی و پژوهشی خویش را درین ارتباط در معرض مخاطبین این حرفه قرار داده اند. در نوشته‌ی علمی حاضر نیز کارایی شد‌ه‌است که‌این قضیه بیشتر و با جزییات بیشتر توسعه و گسترش داده خواهد شد.

با اعتنا به نتیجه ها به دست آمده می قدرت اظهار‌کرد نظرها دانشمندان فن فراگیری مدیریت پیرامون مقوله های ارائه گردیده درین ارتباط تماما درست و مبنی بر حقیقت میباشد. از این رو پیشنهاد میشود مباحث نیاز سنجی طرح بوم و معلم پژوهنده در مرکزها فراگیری بهتر و تحصیلات تکمیلی مطرح خواهد شد. و حاصل پژوهش ها به طور پروپوزال های نظری ارائه شود.

شایسته ترین نیاز سنجی طرح بوم چه خصوصیت هایی دارا است ؟

دانشمندان و محققین برتر در حرفه فراگیری مدیریت در حین سالیان پشت سر هم سعی در این داشته اند که مطالعات عظیم ای بر روی نیاز سنجی طرح بوم و پایین دسته های پژوهشی آن داشته باشند . به صورت جدا به اعتقاد می بایست ذکر کرد که مورد نیاز سنجی طرح بوم و پرداختن و وجوه متفاوت و جنبه های متفاوت تحقیقاتی در‌این ارتباط میتواند راهگشای دقیقی درباره با دانش آموزان عرصه یادگرفتن مدیریت باشد.

کاملترین مثال در فضای مجازی قابل بازنویسی فراهم برای به کار گیری علم آموزان و معلمان و اولیا گرامی در سال تحصیلی ۴۰۳-۱۴۰۲

افتخار داشته ایم تا بتوانیم در سال تحصیلی تازه مثال نیاز سنجی طرح بوم گامی هرچند کوچک برای شما برداریم

نیاز سنجی طرح بوم خارق العاده

به نترسی می قدرت اعلام‌کرد که پرداختن به مسئله نیاز سنجی طرح بوم یکی اصلی ترین مسائلی میباشد که می قدرت در فراگیری مدیریت به آن پرداخت و همینطور در‌این ارتباط مسئله مهمی که جای گفتگو دارد مسئله معلم پژوهنده میباشد. پرداختن به‌این زمینه می‌تواند دستور کار های آموزشی غیر قابل وصفی را در مشت محققان قرار دهد. سایت تخصصی ما در تلاشی مبادرت به جمع مثال پوشه های نیاز سنجی طرح بوم و بقیه فولدر هایی که بصورت فصلی و در چهارچوب دین طومار ها و قسمت طومار ها به سیستم آموزشی مرز و بوم اضافه می شوند کرده و آنان‌را در چنگ فرهنگیان و همیاران عزیز جهت دانلود قرار می دهد.

هدف ها تعالی در‌این ارتباط

هدف ها بزرگی که مدیران وبسایت تخصصی ما برای خویش در حیث گرفته اند بسیار بالاتر از هدف ها دنیوی بود و مغایر تنی چند از سایتها که مبادرت به نسخه برداری برداری از مثال پوشه های دیگرافراد میکنند کلیه فولدر هایی که در وبسایت ما به شما معرفی میگردند اعم از نیاز سنجی طرح بوم , مبادرت پژوهی, پباده سازی آموزشی , تجربه نگاری و… به طور کامل و مستقیما بوسیله کارشناسان و فرهنگیان عزیزی که با ما همیاری میکنند نگارش و مهیا سازی گردیده‌است.

یکی‌از مهم ترین مسائل پیرامون نیاز سنجی طرح بوم قضیه معلم پژوهنده میباشد که قادر است نقش گزینش کننده ای را درباره با حاصل پژوهش های دانشمندان فراگیری مدیریت انجام کند. پژوهش گران یادگرفتن مدیریت بر این باورند که درباره با نیاز سنجی طرح بوم می قدرت پژوهش های علمی و مسائل پرمغز و مالامال محتوایی را ارائه نمود که یکی مهم ترین این وجوه قابل پژوهش فراگیری مدیریت میباشد.

شگفت انگیز ترین پوشه های نیاز سنجی طرح بوم در یادگرفتن و رویش

نیاز سنجی طرح بوم در فراگیری و رویش از مهم‌ترین عمل هایی میباشد که در سال های اخیر ابلاغ شد‌ه‌است. در مدرسه های همیاران موظف به طرح ریزی و تدوین مستندات خویش درین ارتباط میباشند.

نیاز سنجی طرح بوم خوب و ممتاز در تارنما آموزشی

نیاز سنجی طرح بوم در وبسایت آموزشی ما یکی شیوه نامه های الزام آور به مدرسه ها بود. همیاران فرهنگی اعم از معمولی و دولتی ، هیئت امنایی، غیر انتفاعی و… می‌توانند نیاز سنجی طرح بوم خویش را از وبسایت اخذ نموده و از مزایای تارنما آموزشی ما به کارگیری کنند. مقصود از جاری ساختن این فعالیت و ابلاغ این شیوه نامه فعال نمودن هر چه بیشتر همیاران و تسریع در نگارش و تدوین نیاز سنجی طرح بوم به وسیله آن ها است.

نیاز سنجی طرح بوم براق برای مدرسه ها

آمار ها نماد می‌دهد مورد نیاز سنجی طرح بوم یکی‌از اصلی ترین موضوعاتی میباشد که جای گفتگو دارد و نقش گزینش کننده ای در ایده ها اندیشمندان و محققان فن یادگرفتن مدیریت داراست. آنچه دارای اهمیت میباشد پرداختن به مسئله نیاز سنجی طرح بوم و همینطور موضوعاتی زیرا معلم پژوهنده می‌تواند آسمان های جدید ای را در عرضه فراگیری مدیریت در پیش روی اندیشمندان گشوده نماید.سازه بر این نیاز میباشد که به زمینه نیاز سنجی طرح بوم و معلم پژوهنده به طور کلان تری پرداخته گردد و این مورد به مسائل پیش رو و منظره های پژوهشی آتی توسعه داده خواهد شد.

نیاز سنجی طرح بوم شایان توجه و استثنایی

اگرچه عمده پژوهش ها انجام شده ی دارای ربط، به چگونگی ارتباط در‌این مقوله پرداخته¬اند، البته مطالعات محدودی به تحلیل متغیر¬های همبسته با آن تخصیص یافته¬اند که شالوده ارائه¬ی یک خط مش پیشگیرانه و مداخله¬ای مؤثر میباشد، به ویژه آنکه صورت پژوهشگری درباره با نیاز سنجی طرح بوم و ماهیت آن در سال¬های اخیر تغییر‌و تحول یافته میباشد. اکثر دانشمندان توافق دارا هستند که مبحث نیاز سنجی طرح بوم و ارتباط آن با معلم پژوهنده از مهم‌ترین مسائل آیتم انتظار در جامعه پژوهشی میباشد. برای اینکه بتوانید مستندات خیر بنویسید بایستی در آغاز احاطه کافی داشته باشید که نیاز سنجی طرح بوم چه می باشد , به چه شکل نگارش می شود و برای دستیابی به چه اهدافی در ساختار آموزشی گنجانده گردیده است.

  1. ۱٫ پرسش مهم چه است ( قرار میباشد چه مساله ای را تحلیل نمایید ؟)
  2. ۲٫ برای جواب به‌این پرسش چه اطلاعاتی نیاز دارید وچگونه آن‌ها‌را بدست خواهید آورد ؟
  3. ۳٫ شاخص های مقایسه ای را چه گونه تهیه و تنظیم میکنید
  4. ۴٫ آیا آنالیز و راه‌حل روشنی دارید ؟

نیاز سنجی طرح بوم بی همانند و حیرت انگیز

یکی‌از شایسته ترین نحوه های پژوهش پیرامون نیاز سنجی طرح بوم ، به کارگیری از نظرها محققان برنده میباشد. با دقت به اینکه مسائل مرتبط با نیاز سنجی طرح بوم بعدها و جنبه های مختلفی را در بر می¬گیرد، لذا ارائه¬ی داده ها جامع از فاکتورهای تحقیقاتی مرتبط با آن مشقت بار میباشد. آموزگاران , دبیران و معلمان بخصوص آندسته که تجربه متعددی در سیستم آموزشی مملکت ندارند غالبا با فرایند تدوین نیاز سنجی طرح بوم شناخت کافی را ندارند و اصولا فلسفه پیدایش سایتهایی مثل ما که‌این فولدر های مثال را در مشت فرهنگیان عزیز قرار می دهند هم همین میباشد تا با شیوه نگارش و تدوین نیاز سنجی طرح بوم, فرم های تدوین آن , فرآیند و استانداردهای کلی آشنا گردید و بتوانید از آنان در سوی نگارش و تدوین گزارش خودتان به کارگیری فرمایید.

یک‌سری سفارش برای نیاز سنجی طرح بوم خاص بی مانند و بی سابقه

تا به امروز در جامعه ما در مورد مسئله نیاز سنجی طرح بوم در شرکت ها فراگیری بهتر و تأثیر آن بر معلم پژوهنده و کوشش آنان نظارت چندانی شکل نگرفته میباشد فقدان ابزار مطلوب برای محاسبه پژوهش های انجام شده و به کار گیری از آن در عمل های آموزشی، کنفرانس ها و فراخوان های علمی و آموزشی به شدت دیده می شود.

  • مطالب زاید را حذف فرمایید .
  • مطالب فراموش گردیده را اضافه نمایید
  • مطالب را به ترتیب اهمیت آراسته نمایید.
  • لغات واصطلاحات بغرنج را حذف و بی آلایش نویسی نمائید .
  • مهم ترین نکات را یکبار در آغاز وبار دیگر در انتهای گزارش بیان نمایید.
  • مطالب اساسی را با تاکید نوشته وبا علایمی مانند لبریز نقاشی کردن پررنگ فرمایید.
  • تا جایی که ممکن میباشد از روشی بدیع و خلق کننده برای جذابیت نیاز سنجی طرح بوم به کار گیری نمائید.
  • اغراق نکنید و شعار ندهید .
  • ازبکار بردن لغت ها شاعرانه و مدح وستایش دیگر افراد خویش داری کنید .

در نگارش نیاز سنجی طرح بوم خاص و رتبه یک به موارد ذیل اعتنا کنید :

بخش اعظمی از تحقیقاتی که در شرکت ها فراگیری بهتر انجام یافته میباشد بیشتر درباره ی معلم پژوهنده و به طور تئوری متمرکز میباشد. در شرایطی که هرمورد از راهبردهای اجرائی گردیده کاملا جاری ساختن نشود، شاید دیگر فرصت آن رسیده باشد که به‌دنبال آشنایی راهکارها و هم اینگونه احتمال ها جدیدتری برای معلوم کردن مسائل پژوهشی مربوط باشیم.

  1.  احساسات فردی خویش را نکنید . اما کوشش فرمائید قضاوت نکنید
  2.  در سراسر متن ،غرض اساسی را فراموش نکنید . کناره روی نکنید
  3.  از به عمل بردن افعال مجهول در نگارش نیاز سنجی طرح بوم پرهیز کنید مانند: نقل شده میباشد …..ازارایه داده ها غیر حقیقی (به ویژه اعداد وارقام ) بپرهیزید .

دانلود فایل های نیاز سنجی طرح بوم

بانک فایل پژوهشی معلمان برای رفاه شما فرهنگیان گرامی سعی کرده است هزاران نمونه فایل نیاز سنجی طرح بوم را آماده کرده و در دسترس شما قرار دهد . برای دانلود هر کدام از فایل های زیر روی آن کلیک کرده و به صفحه مورد نظرتان بروید.

دقت داشته باشید که سعی شده فایل های دانلود نیاز سنجی طرح بوم که در پایین برای شما قرار داده شده، از کیفیت بالایی برخوردار باشند. قطعا در مورد کیفیت آنها نمیخواهیم بیش از حد توضیح دهیم و اغراق کنیم اما باید بدانید که تمامی سعی ما این بوده که بتوانیم فایل های با کیفیت موجود را برای شما جمع آوری کنیم و این امر به کمک فرهنگیان عزیز بازنشسته برای ما مقدور شده که از آنها سپاس گذاریم.


نوشته شده توسط محمد صالح
تاریخ انتشار : 08 نوامبر 22
نظرتان را ثبت کنید.

− 3 = 2