پرسش مهر ۱۴۰۲ :جواب و پاسخ سوال مهر ۲۴ رئیس جمهور

پرسش مهر ۱۴۰۲ :جواب پرسش مهر ۲۴ رئیس جمهور

سال ۱۳۷۶ برای اولین پرسش مهر از سمت رئیس جمهور وقت ایران عنوان شد و پس از آن نیز هرساله رئیس جمهور کشور، به پرسش از دانش آموزان در قالب پرسش مهر رئیس جمهور میکند. این طرح تا به حال نتایج مثبتی را در کارنامه خود ثبت کرده و همین موضوع باعث دوام ۲۰ ساله آن در نظام تحصیلی کشور ایران شده است. البته پرسش مهر در سال ۱۴۰۲ پرسش مهر بیست و چهارم است در حالی که با یک حساب سر انگشتی متوجه میشویم که باید در اصل در زمان حال پرسش مهر بیست و چهارم را داشته باشیم. در این سایت شما عزیزان علاوه بر دانلود کاملترین نمونه ها در صورت داشتن هرگونه سوالی هم می توانید با ما تماس بگیرید.

برای دانلود فایل های آماده محور های بیست و چهارمین پرسش رئیس جمهور کلیک کنید

دانلود کنید

اما چرا با پرسش مهر ۱۴۰۲-۴۰۳ برابر با پرسش مهر بیست و چهارم است؟ اصلا جزییات و اهداف راه اندازی این طرح در مدارس از طرف نهاد ریاست جمهوری چه بود؟ در ادامه این صفحه به تمامی این سؤالات در مورد پرسش مهر پاسخ داده میشود اما اگر علاقه ای به مطالعه در مورد آن ندارید میتوانید از لینک زیر برای دانلود مقاله پرسش مهر اقدام کنید.

فعالیت های این سایت در زیر نظر بانک فایل پژوهشی معلمان میباشد.

پاسخ پرسش مهر ۱۴۰۲ چیست ؟

پاسخ پرسش مهر 1402

پرسش مهر: در ابتدای سال تحصیلی، دانش آموزان پس از یک فراغت ۳ ماهه از درس و تحصیل قصد دارند تا به ناگهان وارد فضای درس و مدرسه شوند. مطمئنا این که اولین روز های شروع مدارس به درس و کتاب بگذر میتواند موضوع خسته کننده ای برای دانش آموزان باشد در مقابل اگر دانش آموزان سال خود را یک موضوع جذاب تر آغاز کنند مطمئنا وضعیت بهتری را میتوان انتظار داشت.

یکی از دلایل پرسش مهر رئیس جمهور در ابتدی سال تحصیلی این است که دانش آموزان بتوانند به مرور خود را از فضای تعطیلات بیرون آورند و با فضای مدرسه آشنا کنند. زمانی که پرسش مهر از طرف رئیس جمهور مطرح شود، دانش آموزان هر کدام به نوبه خود سعی میکنند تا جواب بهتری به موضوع عنوان شده بدهند و خود را در یک فضای تکاپو و جذاب میبینند.

اجرای پرسش مهردر سطح گروهی

روانشناسی مثبت گرا بر ایجاد، رشد ، کمال و ابقاء نهادهاي مثبت اشاره دارد. در این حوزه روانشناسی مثبت گرا مسائلی چون بنا نهادن فضایل مدنی ، ایجاد تحصیل هاي سالم ، مطالعه محیط هاي کاري سالم و جوامع مثبت را بررسی و مشخص می کند. در این سطح ، روانشناسی مثبت گرا به بررسی نحوه کار بهتر نهادهاي حمایت کننده و پرورش دهنده شهروندان جامعه نیز می پردازد .

پرسش مهر ۱۴۰۲

این چالش باعث نشاط در آنها میشود و میتواند فضای خسته کننده اول مهر را برای آنها تغییر دهد. از طرف دیگر دانش آموزان در این سن به ندرت با رئیس جمهور و مقام این فرد آشنایی دارند در حالی که پرسش مهر و پاسخ به پرسش مهر مسبب این میشود که آنها خود را در مقابل این فرد تأثیر گذار و قدرتمند در کشور ببینند و آشنایی بیشتری با این مقام عالی رتبه پیدا کنند.

برای دانلود فایل های آماده محور های بیست و چهارمین پرسش رئیس جمهور کلیک کنید

دانلود کنید

از طرف دیگر ارسال نامه به یک مقام کشوری باعث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان در برقراری ارتباط با یکدگیر میشود. افزایش اعتماد به نفس یکی از مهم ترین دلایل برگذاری طرح پرسش مهر است. در انتها نیز غرض از برگذاری طرح پرسش رئیس حمهور، کشف استعداد های برتر در دانش آموزان مدارس مختلف است. این استعداد ها از طریق جواب ها و نامه های ارسالی آنان کشف میشود و میتوان از همان ابتدا از پتانسیل آنها استفاده کرد.

البته گاها هم سعی میشود تا از جواب هایی که دانش آموزان به پرسش میدهند برای درک کلیت رفتار جامعه و بررسی آن استفاده میشود.

روانشناسی مثبت در پرسش مهر ۱۴۰۲

به تعبیري دیگر روانشناسی مثبت ۳ حوزه اصلی دارد، هیجانات مثبت ، خصیصه هاي مثبت افراد ، نهادها و سازمان¬هاي مثبت. هیجانات مثبت شامل مطالعه درباره بهزیستی ، رضایت و خرسندي از گذشته، سالم و شاداب بودن و در حال حاضر امید و خوش بینی براي آینده است. خصیصه هاي مثبت افراد شامل مطالعه توانمندیها و فضیلت¬ها مانند استعداد ، عشق، کار، شجاعت، رحم و شفقت، خلاقیت، کمال، خودشناسی، تساهل، خود کنترلی و حکمت (فرزانگی) می باشد. فهم و درك سازمان و نهادهاي مثبت مستلزم بررسی توانمندیها و ویژگیهایی است که براي پرورش و گسترش جامعه بهتر لازم است . مانند عدالت، مسئولیت پذیري ، نزاکت و ادب اجتماعی، وجدان کاري و سعه صدر. یعنی ایجاد سازمان¬هاي مدنی که افراد را به سمت شهروندي هاي ایده آل هدایت می کند.

آیا از پرسش مهر ۱۴۰۲ استقبال شده؟

پاسخ پرسش مهر 1402

استقبال از پرسش مهر به در هر سال تحصیلی به آمار میلیونی میرسد و دانش آموزان از سراسر کشور در آن شرکت میکنند. همین استقبال خوب است که باعث شده این طرح ۲۰ سال در نظام آموزشی کشور پا بر جا بماند. البته جوایز و هدایایی که در ابتدای طرح برای شرکت کنندگان برتر این دوره در نظر گرفته شد هم در افزایش استقبال از آن بی تأثیر نبود. در ابتدا قرار بود به شرکت کنندگان منتخب در طرح پرسش مهر جوایزی مثل سکه طلای بهار آزادی و یا سفر حج اهدا شود. همینطور علاوه بر اینها لوح های تقدیر نامه ای به شرکت کنندگان هدیه داده میشد که دارای ارزش معنوی بالایی بود.

البته متأسفانه این تقدیر ها و هدایا در چند سال ابتدای راه اندازی طرح به شرکت کنندگان اهدا شدند و پس از چند دوره دیگر به مرور از اهداء این جوایز امتناء ورزیده شد. همین موضوع باعث شد تا کمی به پرسش مهر در مدارس بی اهمیتی شود.

پرسش مهر ۲۳

در ابتدای مقاله مقاله گفته شد که تا به حال ۲۳ طرح پرسش مهر از سال ۷۶ تا به حال برگذار شده است که این سؤال را در ذهن مخاطب پیش می آورد که چرا با وجود گذشت ۲۳ سال، باید در زمان حال پرسش مهر ۱۴۰۲-۴۰۳ برابر با پرسش مهر بیست و چهارم باشد؟

اگر به دنبال جواب مفصلی برای این سؤال هستید باید بگوییم که اطلاعات کاملی در این مورد در دسترس نیست اما فقط میدانیم در سال های ابتدایی اجرای پرسش مهر، که نام دیگر آن طرح بنمار بود، در دوسال نزدیک بهم این طرح اجرا نشد و پرسشی از سمت رئیس جمهور برای اطلاق به دانش آموزان مطرح نشد. دلیل این موضوع را نمیدانیم اما میتوان آن را به این موضوع مربوط دانست که در ابتدای راه اندازی طرح هنوز برنامه ریزی صحیحی برای اجرای آن وجود نداشت و این موضوع باعث جلوگیری از اجرای پرسش مهر در دو سال تحصیلی ۷۷-۷۸ و ۷۸-۷۹ شده است.

ریشه هاي فلسفی و تاریخی پرسش مهر

یورگنسن و نفستاد ( ۲۰۰۴ ) در بررسی ریشه هاي فلسفی ، تاریخی و معرفت شناختی روانشناسی مثبت گرا ، بیان می کنند که فلسفه و ریشه روانشناسی مثبت گرا به فلسفه ارسطویی باز می گردد و معتقدند که در نظریه کمال و رشد ارسطویی و همچنین در رویکرد روانشناسی مثبت گرا مفهوم زندگی خوب ، بهزیستی یا شادکامی با مفهوم کارکرد مطلوب ارتباط دارند. بر اساس نظر این نویسندگان و سایر روانشناسان مثبت گرا در نگاه به زندگی خوب و شادکامی در طی تاریخ دو رویکرد عمده وجود داشته است، رویکرد لذت گرا و رویکرد سعادت گرا.

در رویکرد لذت گرا به تعبیر اپیکور هدف هر انسانی کسب بیشترین لذت و رهایی از درد است. به بیان دیگر شادکامی و سعادت آدمی در کسب بیشترین لذت و به کمینه رساندن درد است. این رویکرد در دیدگاه فلاسفه اروپایی ادامه داشت تا سرانجام در قرن ۱۹ جرمی بنتام  دیدگاه فایده گرایی  را از آن اقتباس کرد. با مطالعه دیدگاه سلیگمن در مورد شادکامی اصیل، می نویسد که رویکرد لذت گرا بر هیجانها معطوف است و بنابراین در روانشناسی مثبت گرا هم جاي پایی دارد (سلیگمن ، ۲۰۰۰).

تا به حال کدام رئیس جمهوران به طرح سؤال پرسش مهر پرداخته اند؟

پرسش مهر 1402

پرسش مهر در زمان ریاست جهوری آقای محمد خاتمی برگذار شد. آقای خاتمی طرح کننده چند دوره اول پرسش مهر بودند و پس از آن این وظیفه به آقای محمود احمدی نژاد محول شد. در زمان این رئیس جمهور نیز ۸ پرسش مهر در ۸ سال تحصیلی مطرح شد و پس از اتمام این دوران نوبت به آقای رئیس جمهور رسید. رئیس جمهور رئیس جمهور زمان حال ایران در آخرین طرح اجرا شده، پرسش مهر ۱۴۰۲ و یا پرسش مهر ۱۴۰۲-۴۰۳ را مطرح کردند که این بیست و چهارمین پرسش مهر رئیس جمهور است.

برای دانلود فایل های آماده محور های بیست و چهارمین پرسش رئیس جمهور کلیک کنید

دانلود کنید

امیدواریم در آینده نیز رئیس جمهوران دیگر کشور به خوبی بتوانند این طرح را در نظام آموزشی ایران حفظ کنند و علاوه بر حفظ آن، اهمیت بیشتری به آن بدهند تا بتوانیم از پتانسیل های مثبت این طرح استفاده بیشتری در کشور کنیم و در نهایت پرسش مهر به داشتن کشوری آباد از طریق دانش آموزانی با تجربه کمک کند.

در ادامه مقاله به مباحثی موضوع پرسش مهر ۱۴۰۲؛ پاسخ پرسش مهر ۱۴۰۲، پاسخ آن توسط معلمان، پرسش مهر در سال تحصیلی و دیگر موارد میپردازیم. با ما همراه باشید.

پرسش مهر

منبع بانک فایل پژوهشی معلمان؛ تجربه پژوهشگران حاکی از آن است که چرا بايد شاگردی که به خوبی پژوهشگری پيش می رود و نمرات عالی در تکاليف نوشتنی اش می گيرد با داوطلب شدن برای پژوهش درباره پرسش مهر خود را در معرض خطر قرار دهد ؟بديهی است که برای اين دسته از شاگردان بايد ارزش شرکت در پژوهش درباره پرسش مهر روشن شود .

پوستری درباره پرسش مهر روی ديوار کلاس نصب کرده ام که اين ديدگاه را تقويت می کند که : ( اشتباه کردن عيبی ندارد ) با اين کار سعی می کنم نشان دهم که بدون شرکت همه اعضای کلاس ، يادگيری واقعی تنها از آن گروه کوچکی از شاگردان خواهد بود . نتيجه ديگری که پاسخ به پرسش مهر در شاگردان خواهد داشت اين است که بی انضباطی در جامعه کاهش چشم گيری پيدا خواهد کرد .

پاسخ پرسش مهر ۱۴۰۲ رئیس جمهور

اگر می دانيد که درک پرسش مهر به طور عمده به صورت شفاهی خواهد بود ،پرسش مهر را برای عموم کلاس مطرح کنيد و به همه بگوييد که در طی پرسش انتظار داريد که هر شاگرد به پرسش پاسخ بگويد ، اما مقدمه چینی اوليه کمی آسان تر خواهند بود . با اين کار شاگردان ضعيف تر يا کم علاقه تر احتمالا در بخش اول درس پاسخ سوالات را خواهند داد

رویکرد سعادت گرا در پرسشگری

در رویکرد سعادت گرا ، تردیدي نیست که روانشناسی مثبت گرا بر پایه این رویکرد مبتنی است. سعادت گرایی ریشه در آراي ارسطو دارد که بیان می دارد سعادت آدمی به آن است که انسان بتواند در طی زندگی توانایی هاي بالقوه و فضایل نهفته در خود را بالفعل کرده و به رشد و کمال برسد. از نظر ارسطو ، کامروایی و تحقق پتانسیل ها و حسنات اخلاقی به معناي خوش بختی و سعادتمندي آدمی است. سلیگمن (۲۰۰۲) و یورگنسن و نفستاد معتقدند روانشناسی مثبت گرا عمدتا رویکرد سعادت گرایانه دارد یعنی همانگونه که این رویکرد بر انسان کامل و کارکرد بهینه( مطلوب) او و رشد و کمال وي در همه حیطه هاي زندگی تاکید دارد در روانشناسی مثبت گرا نیز همین گونه است یعنی بر زندگی نیک بعنوان تجربه ها و کارکردهاي مطلوب و بهینه و یا طلب کمال با توجه به شناخت پتانسیل هاي حقیقی درونی ، عطف توجه می شود.

بهترین جواب به پرسش مهر ۴۰۳-۱۴۰۲

ايده ( هر نفر يک سوال ) را باز هم پيش تر ببريد و سعی کنيد هر شاگرد را به تنها يک سوال در جلسه طرح پرسش مهر محدود کنيد . بدين ترتيب هر شاگرد بايد به دقت روی سوالی که بايد پاسخ دهد فکر کند . لازم است به شاگردان تواناتر توصيه کنيد تا مطرح شدن سوالات دشوارتر بردباری به خرج دهند و صبر کنند .

نتیجه روانشناسی مثبت در پرسشگری

بعنوان یک نتیجه از این بحث می توان گفت که روانشناسی مثبت متمم رویکرد مدار است و به مطالعه علمی نیرومندي ها، توانایی ها و شادکامی آدمی نظر دارد. طبق گفته رانشناسان مثبت گرا ( پترسون، ۲۰۰۶ ) این رویکرد تازه ي روانشناسی نیز همچون سایر رویکردها و رشته هاي موجود روانشناسی بالینی ، بر مبناي روش شناسی علمی به بررسی و تحقیق می پردازد و توجه به دو کاربست روانشناسی مثبت گرا ضروري است: ۱) تدوین و سنجش مداخله ها و فعالیت¬هاي مربوطه ۲) اجرا و کاربست مداخلات.

رویکرد روانشناسی مثبت گرا، با توجه به استعدادها وتوانمندي هاي انسان به جاي پرداختن به ناهنجاري ها و اختلال¬ها، هدف نهایی خود را شناسایی سازه ها و شیوه هایی می داند که بهزیستی و شادکامی انسان ها را به دنبال دارند. از این رو عواملی که سبب سازگاري هرچه بیشتر آدمی با نیاز ها و تهدیدهاي زندگی می گردند بنیادي ترین سازه هاي این رویکرد می باشند.

در پی مطرح شدن روانشناسی مثبت توجه قابل ملاحظه اي به رفتار مثبت گرا بطور کلی و سرمایه روانشناختی بطور خاص شده است(رایت و کیوك ، ۲۰۰۹).

مقاله آماده پرسش مهر رئیس جمهور

قبل از شروع درس به شاگردان بگوييد که از هر کدامشان يک سوال در مورد محتوای درس خواهيد پرسيد . اين کار معمولا موجب اين تاثير مطلوب می شود که شاگردان در تمام مراحل درس به آن توجه کنند . به علاوه ٬ با اين روش ابزاری عالی برای آزمودن درک مطلب آنها به دست خواهد آمد .از شاگردان بخواهيد اگر هنوز به سوالی پاسخ نداده اند دست شان را بالا بگيرند . با اين کار شاگردانی را که قبلا به سوال پاسخ داده اند از دور خارج کنيد همه شاگردان را در اين کار شرکت دهيد .

پاسخ به پرسش مهر بیست و چهارم

تا کنون در مورد مشارکت در پژوهش و استفاده از آن در پژوهشگری و جلسات طرح پرسش مهر صحبت کرده ايم . آنچه از نظر من ضرورت دارد نشان دادن اين فرآيند به شاگردان در کلاس توسط الگويی عينی است . دريافته ام که با استفاده از طرح پرسش مهر می توان با موفقيت مفهوم و ارزش ياد گيری مبتنی بر همياری در جلسات کلاسی را به دانش آموزان انتقال داد

مقاله آماده پرسش مهر ۲۳

در ابتدای سال برای شاگردانم توضيح می دهم که هر پاسخ غلط در کلاس به مثابه محرکی برای شاگرد ديگر عمل می کند تا وی بتواند سير تفکر در مورد آن موضوع را کمی به پيش ببرد . بدين ترتيب ، برای هر پاسخ غلط شاءن و ارزشی قائل می شويم . همچنين هر پاسخ نيمه صحيح نيز ما را به آن پاسخ مورد نظر نزديک تر می کند و لذا اين پاسخ هم به منزله يک مکعب برای شاگردان ديگر عمل می کند تا طرح ذهنی شان را تکميل کنند و نهايتا به پاسخ صحيح برسيم . تاکيد می کنم که اين جريان بايد به صورت همياری و نه انفرادی باشد .

خوش¬بینی در پرسشگری

در خوش¬بینی انتظار کلی این است که در آینده چیزهای خوب بیشتر از چیزهای بد اتفاق می‌افتد. عموما افراد، خوش بینی را به صورت در نظر گرفتن نیمه پر لیوان، یا دیدن لایه ای براق در هر پدیده یا عادات به انتظار پایانی خوش برای هر دردسر واقعی، در نظر می‌گیرند. به اعتقاد کارور و شایر ، ۲۰۰۳؛ به نقل از (لوتانز، آولیو، والومبوا  و همکاران، ۲۰۰۵) افراد خوش بین همواره در انتظار رخ دادن یک اتفاق خوشایند در زندگی‌شان هستند.

انسان موجودی متفکر است که نه به دلیل حوادثی که برایش اتفاق می‌افتد، بلکه به دلیل نحوه و نوع نگرش نسبت به قضایا،مسائل، مشکلات وحوادثی که با آن روبه رو می شود سلامت جسمانی و روانی خود را تحت تاثیر قرار می‌دهد.  یکی از ویژگی‌های بارز شخصیتی وجود خوش بینی و یا بعد متقابل آن بدبینی است. خوش بینی به عنوان جزئی از روانشناسی مثبت نگر ، مفهومی فراگیر و گسترده دارد. در کل خوش بینی به معنای داشتن انتظارات مثبت برای نتایج و پیام هاست.

نقطه مقابل خوش بینی، بدبینی است که به معنای تاکید بر فاجعه آمیزترین علت هر شکست است. همچنین خوش بینی به جهت گزینی اشاره دارد که در آن معمولا پیامدهای مثبت مورد انتظارند و این پیامدها به عنوان ثابت، کلی و درونی در نظر گرفته می‌شوند (پیترسون ، ۲۰۰۰).

پرسش مهر ۱۴۰۲

پرسش مهر 1402

عدده کثيری احساس می کنند که آنچه در پژوهش می گذرد به درد آنها نمی خورد ، پس چرا بايد پژوهشگری دخيل باشند ؟ اين مشکلی است که با روش طرح پرسش مهر از همه می توان آن را اصلاح کرد چند راهبرد موثر در ايجاد فضای همکاری در کلاس گرد آوری کرده ام . اين راهبرد ها تجويزی نیستند . از ميان آنها آنچه را که موثر می بينيد انتخاب کنيد . اميد است که اين نظرات ، شما را به انديشيدن در باره اين موضوع بر انگيزد و بتوانيد در آينده روش خاص خودتان را در زمينه تشويق نوجوانان به شرکت آزادانه در پژوهشگری پيدا کنيد.

جواب پرسش مهر ۱۴۰۲ رئیس جمهور

بايد توجه داشت که استنباط شاگردان از موقعيت شان بر رفتار آنها تاثير می گذارد و نهايتا مانع از پژوهش درباره پرسش مهر آنها می شود . احساس آنها اين است که فرهنگ کاری کلاس بر فرد متمرکز شده و اين فرهنگ ، رقابتی و ترس آور است . همين موضوع باعث می شود که از پژوهش کنار بکشند و امکان شلوغی و رفتارهای ناپسند از جانب آنها زياد شود.

جوابیه به پرسش مهر ۱۴۰۲

بعضی شاگردان توانا به هنگام پژوهش درباره پرسش مهر دچار بحران اعتماد به نفس می شوند . آنها از اشتباه کردن و مورد تمسخر همکلاسی ها قرار گرفتن می ترسند . اين شاگردان از اين حقيقت که معمولا در پاسخ هايشان خيلی هم موفقند ٬ غافل هستند . بسياری از شاگردان از ترس اينکه همکلاسی هايشان آنها را علامه بنامند از شرکت در پژوهش درباره پرسش مهر طفره می روند.

نقش باورهای مثبت در پرسشگری

خوش بینی و به طور کلی، باورهای مثبت بر بیماری و سلامت روانی و جسمانی انسانیت اثر زیادی می‌گذراند. (تیلور، کمنی، رید  و همکاران،۲۰۰۰) در این زمینه بیان می‌کنند که اگر ادراکات عادی انسان با یک  مفهوم مثبت از خود و از کنترل شخصی و یک دیدگاه خوش بینانه، حتی کاذب، در مورد آینده همراه شود، نه تنها در اداره جزر و مد زندگی روزانه بلکه در کنار آمدن با حوادث بسیار استرس زا و تهدیدزای زندگی، به افراد کمک می‌کند. در واقع خوش بینی توانایی طرفداری و موافقت با یک درک مثبت از رویدادهای فعلی و آتی، چیزی است که توسط اکثر انسان‌ها تجربه می‌شود. علی رغم اینکه خوش بینی یک تجربه انسانی معمول است. اما بسته به شرایط فردی و موقعیت‌های اجتماعی خاص می‌تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد. خوش بینی غالبا با درجات متغیری از واقع گرایی، نتیجه گرایی، تقدیرگرایی و حتی بدبینی ترکیب یا محدود می‌شود، عقیده بر این است که خوش بینی و میزانی که به طور خوش بینانه فکر میکنیم، هم به لحاظ فردی بر اساس ویژگی‌های سرشتی شخص و هم به لحاظ اجتماعی که در ارتباط با  دنیاهای اجتماعی که در آن زندگی می‌کنیم شکل می‌گیرد (سلیگمن، ۲۰۰۰ ).

خوش¬بینی سرشتی یا گرایشی

خوش¬بینی سرشتی یا گرایشی یک انتظار کلی است دایر بر این‌که در آینده بیشتر رویدادهای خوب اتفاق خواهد افتاد تا رویدادهای بد. شایر و همکاران (۱ ۱۴۰۲۵) استدلال می‌کنند که افراد خوش¬بین در رویارویی با دشواری‌ها به دنبال کردن هدف¬های با ارزش خود ادامه می‌دهند و با به کارگیری راهبردهای کنار آمدن موثر، خودشان وحالتهای شخصی‌شان را تنظیم می‌کنند تا این‌که بتوانند به هدفهای خود برسند. خوش¬بینی سرشتی با سلامت خوب و پاسخ مثبت به مداخله‌های پزشکی در برخی شرایط مانند بیماری قلبی و سرطان همبسته است. تاثیر خوش بینی سرشتی بر بهبودی از طریق شیوه‌های پزشکی را می¬توان مدیون راهبردهای کنار آمدن موثر مثل تعریف مجدد یا چارچوب بندی مجدد زندگی دانست. در مقابل افراد بدبین از راهبردهای کنار آمدن اجتنابی استفاده می‌کنند و یا از روبه رو شدن با مشکلات شانه خالی می‌کنند (شایر و همکاران، ۱ ۱۴۰۲۵؛ به نقل از محسنی، ۱۳۹۴)

پاسخ دانش آموزان به پاسخ پرسش مهر ۱۴۰۲

راهبرد هايی برای افزايش يادگيری های مبتنی بر همياری در کلاس شناساندن ارزش پژوهش درباره پرسش مهر در کلاس به شاگردان برای شاگردان فهميدن ارزش پژوهش درباره پرسش مهر بسيار مهم است . مشارکت در فرآيند جذب اطلاعات از محرک های نوشتاری يا کلامی ، تحليل و تلفيق مطالب ، شکل دهی فرضيه و سپس نظم بخشيدن به افکار در قالب زبانی روشن همگی در شاگردان حس مالکيت برآن مفهوم يا موضوع را ايجاد می کند .

آنها را کاملا به روند يادگيری ملتزم می کند اگر پرسش مهر جدی گرفته نشود ، شاگرد به آسانی از فرآيند يادگيری منفک خواهد شد و مفاهيم يا اطلاعات را کمتر به ذهن خواهد سپرد و در نتيجه حس مالکيت مطالب درس در وی ايجاد نخواهد شد . معلمين بايد منطق و اهميت مشارکت در دروس را در همان جلسات اوليه برای شاگردان تبيين کنند .

از روش طرح پرسش مهر تصادفی استفاده کنيد . از دو بسته کارت که سوالات روی آنها نوشته شده استفاده کنيد و برای هر شاگرد يک کارت بيرون بياوريد و از او بخواهيد که به آن پاسخ دهد . اين کار برای شاگردان لذت بخش است و در عين حال کمی هم در کلاس هيجان ايجاد می کند و آنها را نيز در حال آماده باش نگه می دارد . در گروههايی که افراد آن در سطوح متفاوتی قرار دارند و شاگردان ضعيف تر از شرکت در بحث ها در برابر همکلاسی های فعال تر خود اکراه دارند.

همکاری دانش آموزان در پاسخ پرسش مهر ۱۴۰۲

پرسش مهر 1402

اين رفتار را ضرب در ده کنيد تا دريابيد احساس معلمين بی تجربه در کلاس های جديد چگونه خواهد بود . همين فقدان اعتماد به نفس و اضطراب معلم نقش عمده ای در افزايش سوئ رفتار و بی نظمی در کلاس دارد . ای کاش می شد به داشتن اعتماد به نفس تظاهر کنيم و به جای آن که ديوانه وار و به سرعت درس را به پايان برسانيم ، کار را آرام تر به پيش ببريم.

برای دانلود فایل های آماده محور های بیست و چهارمین پرسش رئیس جمهور کلیک کنید

دانلود کنید

علاقه من به طرح پرسش مهر به مثابه ابزاری برای کنترل شاگردان سبب شده است که بيشتر به بررسی مفهوم ( وقت انتظار ) بپردازم و طی يک دوره بيست ساله در موقعيت های مختلف از کلاس های ابتدايی تا سطوح دانشگاهی مفهوم ( وقت انتظار ) را بيازمايم . اما ( وقت انتظار ) چيست ؟ و چرا اهميت دارد ؟ از تحقيق های مختلف بر می آيد که نوعا اکثر معلمين تنها يک ثانيه يا کمتر ، بعد از طرح هر سوال مکث می کنند و نيز پس از پاسخ شاگرد ، در کمتر از يک ثانيه سوال شفاهی بعدی را مطرح می کنند .

دانلود تحقیق پاسخ پرسش مهر ۱۴۰۲

يک جمله ستايش آميز ، يک تلفن به خانه شاگرد ، دادن يک نمره خوب ، يا يک کارت تشويق برای فعاليت های مثبت آنان در کلاس و مدرسه ، از جمله شيوه هايی است که می توان به وسيله آنها از مشارکت بچه ها قدردانی کرد . اهميت مشارکت را با فرد فرد شاگردان در ميان بگذاريد و در اين زمينه برای هر کدام تکاليفی تعيين کنيد .

حتی در صورت امکان از فرصتی استفاده کنيد و موضوع مشارکت را با معلمين مدرسه نيز مطرح کنيد .طرح توجیهی بگذاريد شاگردان دريابند که آنچه را از آنها می خواهيد تا در کلاس انجام شود بايد به کل برنامه درسی شان تسری پيدا کند . به عبارت ديگر ، آنچه را می توانند در کلاس شما اجرا کنند در ديگر کلاسها هم انجام دهند .

سبک تبیینی خوش¬بینانه

سبک تبیینی، متغیر شخصیت نسبتا پایدار با مبنای شناختی است که نشان می‌دهد افراد چگونه رویدادهای ناگوار زندگی خود را توجیه می‌کنند (پیترسون و سلیگمن،۱۹۸۴). رویدادهای ناگوار برای همه اتفاق می‌افتند، ولی افراد این بدبیاری ها را با ا نتساب¬هایی توجیه می‌کنند که از نظر منبع، پایداری و کنترل پذیری تفاوت دارند. سبک تبیینی خوش¬بینانه، به صورت گرایش به توجیه کردن رویدادهای ناگوار با انتساب¬های بیرونی، ناپایدار و قابل کنترل آشکار می‌شود. افراد دارای سبک تبیینی خوش¬بینانه، برای موفقیت¬های خود امتیاز زیادی قائل می‌شوند ولی شکست های خودشان را قبول نمی‌کنند یا خود را به خاطر آن‌ها سرزنش نمی‌کنند. افراد دارای سبک تبیینی خوشبینانه که به خاطر خطای کنترل، سوگیری خودیاری می‌کنند،  به راحتی اطلاعات منفی مربوط به خود را نادیده می‌گیرند، اطلاعات وارده از فیلترهای تحریف کننده رد می‌کنند، و پیامدهای مثبت و منفی را به صورتی تعبیر میکنند که از خودشان محافظت نمایند. نسبت دادن شکست به علت بیرونی به فرد امکان می‌دهد که معنی شکست مربوط به خود را نادیده بگیرد. به همین صورت، پیامدهای منفی زندگی به گردن دیگران، بدشانسی و محیط در کل انداخته می‌شود.

موضوع پاسخ پرسش مهر ۱۴۰۲

بسياری از معلمين با تجربه اذعان دارند که به هنگام آغاز تدريس در کلاس جديد و به هنگام ايستادن در برابر شاگردان تا حدی دچار اضطراب می شوند . در خلال صحبت هايشان می توان دريافت که در بسياری از موارد در اولين جلسات درس همواره نوعی دستپاچگی و شتاب زدگی وجود دارد .

در استفاده از روش طرح پرسش مهر هم در ابتدای کار به دليل جديد بودن موقعيت و فقدان شناخت کافی از شاگردان ، اين هيجان زدگی و شتاب زدگی ديده می شود . سيل سوالات به سرعت به سمت شاگردان سرازير می شود بی آن که آنان فرصت يابند تا در باره پاسخ ها بينديشند .


درباره ما (گروه اقدام پژوهی )

گروه اقدام پژوهی یکی از قوی ترین تیم های موجود در سراسر اینترنت است که به بررسی پرسش ها و پروژه های وابسته به مهر ماه می پردازد. ما افتخار داریم که شما عزیزان را در راستای رسیدن به این امر مهم یاری کنیم. ضمن اینکه یادآور می شویم که شما عزیزان قطعا در مهر ماه نیاز مند برنامه سالانه و تقویم اجرایی طرح تدبیر و طرح تعالی هم هستید و با توجه به این مقوله ما بهترین ها را در این رابطه برای شما عزیزان جمع آوری نموده ایم و در اختیار شما عزیزان خواهیم گذاشت.

برای دانلود فایل های آماده محور های بیست و چهارمین پرسش رئیس جمهور کلیک کنید

دانلود کنید


نوشته شده توسط محمد صالح
تاریخ انتشار : 04 می 19
نظرتان را ثبت کنید.

17 − = 7